دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شمارش لارو میگو با دستگاهی دانش‌بنیان 

شمارش لارو میگو با دستگاهی دانش‌بنیان 
متخصصان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان مرکزی توانستند با استفاده از توان خود دستگاه شمارش لارو میگو طراحی و تولید کنند.
کد خبر : 916957

فرزین نادی مدیر عامل شرکت دانش بنیان پردازش سرای پیشتاز جنوب روز. به در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص این محصول دانش بنیان افزود: دستگاه شمارش لارو میگو محصول تولیدی ما یکی از نیازمندی‌های مهم صنعت شیلات به حساب می‌آید، این محصول سال‌ها از سوی پرورش دهندگان میگو به سازمان شیلات اعلام نیاز شده است.

وی بیان کرد: به دلیل چالش‌ها و پیچیدگی‌های زیاد این دستگاه و نیز قیمت بالای نمونه تمام شده خارجی آن، نمونه داخلی آن توسط متخصصان شرکت طراحی و تولید شده است.

وی با بیان اینکه در صنعت شیلات دو مرکز بسیار مهم، یکی مرکز تکثیر و دیگری پرورش وجود دارد بیان کرد: لارو میگو از طریق این دو مرکز خرید و فروش می‌شود و از آنجایی که معقوله خرید و فروش از طریق تعداد لارو صورت می‌گیرد بنابراین شمارش لارو در این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: داشتن مقدار با تعداد آبزی موجود جزء مهمترین اطلاعاتی است که یک پرورش دهنده میگو و آبزی باید بداند، چرا که بر اساس آن میزان غذادهی، کنترل پارامتر‌های آب، پرداخت هزینه خرید و فروش صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه این دستگاه بومی سازی شده است افزود: تکنولوژی این دستگاه در دنیا با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان وجود دارد، اما ما توانستیم این دستگاه‌ها را برخی برترین‌ها در داخل تولید کنیم.

وی افزود: دستگاه تولید شده دارای دقت بالای ۹۵درصد است، به لحاظ سازگاری چندگانه قابلیت شمارش و تجزیه و تحلیل چندگانه شمارش آبزیان زیر ۵۰ گرم با یک دستگاه را دارد.

وی گفت: این دستگاه از مواد پلکسی مقاوم ضد آب با سیستم عامل منطبق به آندروید، لینوکس، ویندوز و سایر سیستم‌ها عامل‌ها با وزن ۱کیلوگرم است.

نادی افزود: این دستگاه دارای یک کشو برای شمارش لارو‌ها است، همچنین نورپردازی دستگاه ما از پایین دستگاه صورت گرفته که سطح یکسانی از نور داخل ظرف ایجاد می‌کند که پردازش را راحت‌تر می‌کند، در صورتی که نمونه خارجی این محصول نورپردازی از بالای دستگاه صورت گرفته که ایجاد سایه می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: بر روی دستگاه تولید شده انواع دوربین‌ها حتی دوربین موبایل قابل نصب است و ما توانستیم این قابلیت را به دستگاه تولید شده بیافزاییم.

نادی یادآور شد:از آنجایی که شمارش میگو بر اساس قاشق‌های مخصوص انجام می‌شود، دستگاه تولیدی دانش بنیان ما قابلیت شمارش ۱تا ۷هزار لارو را دارد، بیشترین میزان مصرف مراکز پرورش میگو بین ۳تا ۴هزار لارو است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ مرکز پرورش و تکثیر میگو در کشور فعال است، گفت: تا پیش از این دستگاه شمارش لارو میگو به صورت سنتی و دستی صورت می‌گرفت، تکنولوژی مورد استفاده در این دستگاه پردازش تصویر است و مکانیز آن به صورت پیمانه‌ای است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته